19.1.10 - Paint It Black,

Hög musik mötte mig när jag klev in genom dörren efter att ha knackat snabbt tre gånger. Jag sparkade kvickt av mig de slitna conversen med blicken fäst på soffan i vardagsrummet. I den satt han, hans nacke väl synlig och det svarta håret spretade åt alla håll som vanligt. Under de sekunder jag stod och krånglade med att få av mig skorna som har hårt knytna så hann han tända en cigg, och en smal ljusblå strimma rök spred sig upp mot taket i rummet. Så fort jag fick av mig skorna så skyndade jag mig in i rummet, runt soffan och satte mig ner i soffan bredvid honom. Den välbekanta doften av hårspray, rök, parfym och doften av Honom fyllde mina lungor och jag tog ett djupt andetag. Jag var lika kär i doften som jag var i honom. Det tog sekunder som kändes som en evighet innan han vände sitt ansikte mot mig och hälsade. Han sträkte fram ciggarettpaketet mot mig och nickade mot tändaren som låg på bordet. Jag minns hur jag suckade inombords medans jag tog en cigg i munnen och tände den lite tafatt. En Level-ciggaret var inte det jag egentligen ville ha mot mina läppar.

Han sappade kanal på teven och jag iaktog hur varje muskel i hans arm och hand spändes när han tryckte hårt på tevedosan, glömde bort att jag hade den där cigaretten mellan mina fingrar och små askkorn föll ner på mina nya svarta jeans.     Men det märkte jag inte då.
”Haft en bra dag?” mumlade han och gav mig en snabb blick igen och blåste ut ett tjockt moln av rök mot mig. Det var då jag blev medveten om min egen cigg och askade snabbt i en tom mugg på bordet. Jag sopade bort askflingorna från mina byxor medans jag svarade att den hade varit bra. Jag kunde inte hjälpa att le och flyttade mig lite närmare honom, så diskret jag kunde såklart.
”Hur har din dag varit då? Hänt något kul?” frågade jag och strök med fingrarna över mitt eget ben där flingorna tidigare vilat och snuddade med mening vid hans lår. Diskret där också, såklart. Han log lite grann och jag såg att han fösökte dölja det genom att sätta ciggen mellan läpparna igen.
”Som vanligt. Rich ringde och väckte mig vid tolv och ville att jag skulle bli med honom och..” han hejdade sig snabbt och blicken svepte över det röriga soffbordet. ”..fixa en sak hos en polare.” Han såg på mig igen och log mot mig, som att han bad om ursäkt för något. ”Och så har jag gjort klart den där tavlan du tjatat om så länge att jag skulle avsluta.” 


Efter minuter av att övertyga honom att visa mig tavlan, så följde han snart efter mig in i det lilla rummet bredvid vardagsrummet. Mot väggen närmast dörren stod tavlan som hade varit det första jag såg första gången jag kom till hans lägenhet för bara en och en halv månad sedan. Han sa att den då hade varit halvklar i flera månader men jag minns hur jag fick lite av den röda färgen på fingertopparna när jag försiktigt drog med fingrarna över ena hörnet. Han märkte det nog aldrig och jag sa ingenting om det heller. Nästa gång jag fick komma hem till honom så hade han ställt undan tavlan i det andra rummet. Genom en tjuvkik genom dörren på halvglänt hade jag sett att hela rummet var fyllt med tavlor i olika färger och mönster. Men alla verkade ändå ha samma tema, samma känsla.

”Hoppas du är nöjd nu, när den är klar.” log han och la en arm om mina axlar. Jag blev alldeleas varm i kroppen, precis som varje gång han rörde vid mig. Magen bubblade och kinderna verkade fatta eld. Jag lutade mig mot honom, andades in hans doft och efter några sekunder vi stått sådär så lutade jag pannan mot hans bröst. Han la den andra armen om mig och kramade om mig hårt, tog ett djupt andetag när han borrade in näsan i mitt hår.

”Den är jättefin förresten” log jag och och pressade honom lite hårdare mot mig.


En väldigt lång början på en väldigt lång novell som fortfarande bara är halvklar, sedan länge.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Tack så hjärtligt mycket! Jag ser att du skriver väldigt fina noveller.

2010-01-20 @ 20:33:45
URL: http://emptypages.blogg.se/
Postat av: tilda

Du skriver mycket bra Memmie! :D

2010-02-15 @ 20:30:36
URL: http://ektomorf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0